Najstarsza Wielkanoc


Jak złodziej w nocy rozpoczął się Wielki Tydzień, kto zabiegany ten wie o czym mówię. Mimo szybkiej codzienności warto się chwilę zastanowić o co w tych świętach chodzi, a pomóc nam może Egeria - hiszpańska pątniczka z IV wieku.


Nie znamy wcześniejszej relacji ze świąt wielkanocnych i to jeszcze z Jerozolimy, niż te spisane przez Egerię najprawdopodobniej w latach 381-384. Jej świadectwo pozwala nam odtworzyć liczne szczegóły z liturgii jerozolimskiej, która od zawsze wyglądała trochę inaczej niż w innych zakątkach chrześcijańskiego świata.


To co zapisała jest niesamowite! Po pierwsze dowodzi, że świętowanie ciągłe przez ileś dni z krótkimi przerwami na sen i jedzenie jest możliwe. Po drugie pokazuje, że oni naprawdę pościli bardzo surowo i od tego "nie umierali". Wreszcie po trzecie, możemy zobaczyć jak dawniej przeżywanie było autentyczne i emocjonalne. Wtedy tłum po prostu kipiał gdy czytano fragment o sądzie na Jezusem, dzisiaj słuchamy tego tak jak by nam ktoś bajkę o czerwonym kapturku czytał.


Wiele słyszałem o samym pamiętniku, bo też często cytowany jest jako źródło w literaturze fachowej, ale przez długi czas nie mogłem dotrzeć do całości tekstu. Tym bardziej dziękuję mojemu Profesorowi od liturgiki, który wskazał mi gdzie należy poszperać. Kiedy pierwszy przeczytałem całość Pamiętnika Egerii wiedziałem, że trzeba go przerobić na formę radiową... więc w pewnym radiu razem z Pawłem Kęską udało nam się stworzyć dźwiękowy zapis sprzed wieków. Co ciekawe, mimo upływu lat po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiedniego hasła nasze materiały, porozrzucane po różnych serwerach, pojawiają się dość wysoko. Nadmienić można, że Pamiętnik miał dwie wersje lektorskie, a materiał radiowy nie wyczerpuje bogactwa treści całości zapisków Egerii, bo teksty do dźwięków były skracane i kompilowane. Książkę zawierającą cały tekst można obecnie dość łatwo kupić i kilka słów ks. prof. Marka Starowieyskiego (wybitnego znawcy tematu) na jej temat można też przeczytać.


A żeby Wielki Tydzień był bardziej owocny, zapraszam do podróży w czasie i przestrzeni - wystarczy kliknąć :)

1 komentarz: